The Danes say yes to nuclear power https://nyheder.tv2.dk/samfund/2025-01-11-danskerne-siger-ja-tak-til-atomkraft

    New winds are blowing over Denmark! – and that is not an advantage for the energy minister, who believes that wind turbines are still the way forward. Will nuclear power be the future? It’s hard to say. Weekendavisen had a large article with a nuclear engineer from Risø about the future of the energy form. And there is also a lot going on in that world, many opportunities for stable energy supply. Precisely stable supply is something we already want, because energy prices only go up and are unstable as hell – yes, in fact, they are as the wind blows, and that, as you know, cannot be counted on. It is a mystery to me why wind turbines are still the politicians’ blinders when clearly no one even dares to build them.

    Flertal ønsker forbud mod atomkraft afskaffet
    byu/ManoDestra inDenmark



    Posted by ManoDestra

    Share.

    18 Comments

    1. > Energiminister Lars Aagaard (M) mener dog, at man fortsat skal udbygge med havvindmøller.

      “Hvorfor ikke begge?”

    2. Difficult-Lab2436 on

      Ja. Det ville være skønt med atomkraft. Men jeg er nu altså stadig af den overbevisning, at ser vi i forhold til klimaforandringerne, de stigende vandmasser, flere og flere ekstreme nedbørshændelser og skovbrande der opsluger kæmpe skovområder rundt omkring i verden, så er vi i Danmark bedst tjent med sol- og vindenergi.

      Ja – et flertal af danskerne går ind for atomkraft. Et flertal af danskerne går også ind for sol- og vindenergi. Alligevel er det virkelig meget op ad bakke for at få sat vindmøller op. Adskillige vind- og solenergiprojekter bliver udsat, udsat og udsat og nogle bliver annulleret simpelthen på grund af modstanden af så stærk.

      Så flertal er ikke ensbetydende med succes.

      Jeg mener tiden er så knap i forhold til klimaforandringerne og klimahandling, at vi bliver nød til at satse på sol og vind i Danmark. Og så lade lande, der allerede har godt gang i hjulene med atomkraftværker (som dog også bliver udsat mange år) fokusere på det.

      For at atomkraft skulle være blevet til noget i Danmark i forhold til at begrænse udledningen af drivhusgasser fra Danmark, så skulle de være vedtaget i Folketinget i senest i 00’erne. Men det var der ikke stemning for, fx på grund af ulykken i Tjernobyl.

    3. Det er desværre for sent. Selv hvis vi starter nu så har vi måske først atomkraft om 20 år og det er optimistisk. Der er en stor økonomisk interesse i at Danmark holder sig til Vindmøller fordi vi eksportere enormt mange vindmøller.

    4. De vælger vel det der giver bedst økonomisk mening for Danmark, vi er selv ret godt med på vindmølle bølgen så det kører de med indtil vi ikke er.

    5. Så hurtigt som udviklingen går med at lave mere effektive solceller, så vil atomkraftværker være forældede og udkonkurrerede inden de er færdigbyggede. 

      Så er der lige den detalje med, at vi ikke engang har kapacitet til at lagre affaldet fra minireaktoren på Risø ordentligt, og alle de lande, der er så fattige, at de er villige til at tage imod radioaktivt affald, er præcis den type lande, der bestemt ikke må få fat i radioaktivt materiale.

    6. Hold op. Stop! Jeg har skriver det i stort set alle energi-tråde her på atom-kraft-ja-tak-Reddit – Atomkraft er isoleret set en god løsning, men for Danmark, nu og her, med det ekspertiser og materialer og aftaler og erfaringer og klultirelle accepter osv osv vi har er atomkraft ikke bæredygtigt. Et eksempel: Hvis hr. og fru. Danmark ikke magter en vindmølle i deres udsigt til Vesterhavet og stopper alle processer de kan… HVAD SÅ MED EN ATOMREAKTOR VED VIBORG??!

      Det er så dumt det her projekt og ligeså populistisk som at sige ‘vi vil sende alle kriminelle indvandre hjem med der samme!’ ‘Ok men HVOR SKAL DE HJEM TIL INGER?! INGEN VIL TAGE IMOD DEM INGER!’

    7. Lad os nu lige få udpeget en lokation til slutlageret for affaldet fra Risø.

      Så kan vi begynde at se på placeringer for både kraftværk og affaldslagre og kigge på opbakningen blandt lokalbefolkningen.

      De her slutlagre er meget betændte sager og sidst da man kiggede på Risø-affaldet var Bornholm, Lolland, Kerteminde, Struer og Skive Kommuner udpeget som mulige placeringer. Ved Bornholm og Lolland kom der nærmest trusler fra Tyskland og Polen om at det var for tæt på deres lande.

      Alle fem kommuner var også imod dengang i 2015.

    8. Alternative_Pear_538 on

      Der er kun 1004 deltagere i undersøgelsen, så den kan altså ikke siges at være repræsentativ for befolkningen som helhed.

    9. Jeg er generelt meget for atomkraft. Problemet jeg ser er at hvis vi nogensinde beslutter os for at bygge et kraftværk så bliver projektet sendt i udbud og det vindende bud bliver med 100 procent sikkerhed italiensk.

      Og det har vi fandme ikke haft meget succes med.

    10. Outrageous_Owl4133 on

      Altså jeg er for afskaffelsen af forbuddet, men jeg er ikke sikker på, at jeg er for oprettelsen af store gammeldags konventionelle værker. Jeg er mere interesseret i nogle af de danske virksomheder, som arbejder med mindre atomkraftværker. Copenhagen atomics og Seaborg lyder begge som virksomheder, som kunne være fremtiden. Man skal ikke afvise innovation, men være nysgerrige på om og hvordan de kunne hjælpe os

    11. Vi kan ikke engang finde ud af hvad der skal ske med affaldet fra forsøgsreaktoren i Risø, så det har lange udsigter, heldigvis 

    12. Kontroversielle emner giver likes og penge til influencere. Atomkraft er kontroversielt derfor popper det hele tiden op på nettet. Uanset hvor mange argumenter der er for at det ville være fuldstændigt hjernedødt for Danmark at satse på a-kraft så vil den ide forsætte med at dukke op.